Hva er Google Consent v2?

Google Consent Mode v2 er Google sin oppdaterte versjon av samtykkeløsningen Google Consent Mode v1.

Google Consent Mode v2 er Google sin oppdaterte versjon av samtykkeløsningen Google Consent Mode v1. Verktøyet er utviklet for å kommunisere til Analytics via Tags om en nettsidebruker har akseptert eller avslått bruk av informasjonskapsler i “samtykkebanneret”. En relevant oppdatering hvor personvern står mer og mer sentralt i vår ferd på internett. 

Denne versjonen introduserer strengere regler som kontrollerer om brukerdata kan brukes av Google til annonseringsformål, inkludert personlig markedsføring som remarketing.   

Må bedriften min ha det? 

Verktøyet er relevant for bedrifter som målretter seg mot brukere i EØS. Uten dette vil ingen ny data hentes inn av annonseplattformer, som Google Ads og Analytics. 
 
Det som skjer mer spesifikt er at Google vil gjøre at annonsører mister muligheten til remarketing-kampanjer, hvor annonser rettes mot tidligere besøkende på nettstedet. I tillegg vil målgrupper for Google Ads ikke fungere som forventet, noe som begrenser mulighetene for nøyaktig målretting av annonser. Det vil si at personalisert markedsføring blir vanskelig, og annonsene kan bli mindre relevante for brukere, og dermed påvirke effektiviteten til annonsekampanjen negativt. All den manglende tilgangen til data vil også påvirke rapporteringsfunksjonaliten i Google Ads. 
 
Dersom du ikke implementerer denne versjonen vil det få betydelige konsekvenser for annonseringen din, etter mars 2024. 

Kom i gang 

Du kan velge å gjøre hele jobben selv med å finne en CMP partner (Consent Management Platform), og deretter implementere Google Consent Mode v2 på nettsiden din via CMP og Google Tag Manager. Du kan også sette bort jobben. Vi i Kréatif hjelper våre kunder med implementeringen. Har du spørsmål om implementering i din nettbutikk? Ta kontakt, så hjelper vi deg gjerne! 

Forrige
Forrige

Får kundene dine betale slik de ønsker?

Neste
Neste

Slik vinner du tilbake kunden